Fejlrekruttering: Hvad koster det, og hvordan undgår du det?

Løn og HR | 27.04.2023

af Azets

Fejlrekruttering kan være en dyr affære, for både virksomheden og medarbejderen. Derfor er det en god ide, at gøre hvad man kan for at undgå det. I dette indlæg kan du læse mere om omkostningerne ved en fejlrekruttering og hvordan du kan undgå det.

 

Hvad koster en fejlrekruttering?

Det kan koste mellem 75-150 procent af en årsløn at ansætte en forkert medarbejder – og det er især hastigheden på ansættelsesperioden, der øger risikoen for en fejlansættelse.

Nøje afstemning af kriterierne for den nye profil og en velgennemført rekrutteringsproces er derfor afgørende, når I begynder et nyt forløb. Læs her, hvordan du undgår fejlansættelser, og hvilke tegn du skal være opmærksom på under onboarding-processen.

 

Konsekvenser af en fejlansættelse

De umiddelbare konsekvenser ved en fejlansættelse er økonomiske. Onboarding koster både penge og tid, som skal tages fra andre steder. Hertil betyder en høj personaleomsætning, at den nødvendige indsigt og erfaring ikke bliver bygget op, fordi man må tage afsked efter få måneder.

Nogle af de mest almindelige omkostninger ved en fejlrekruttering kan omfatte:

  • Rekrutteringsprocessen: Omkostningerne ved at annoncere jobbet, screene ansøgere og interviewe kandidater.
  • Onboarding og oplæring: Omkostningerne ved at onboarde og træne den nye medarbejder.
  • Tab af produktivitet: Når den nye medarbejder ikke lever op til forventningerne, kan det føre til et tab af produktivitet i virksomheden.
  • Mistet arbejdsindsats: Når en fejlrekruttering opstår, kan det føre til tab af arbejdsindsats, som skulle have været udført af den ansatte.

 

Fejlrekruttering har store konsekvenser for arbejdsmiljøet

Udover de økonomiske konsekvenser kan fejlrekruttering føre til at virksomheden får en dårlig kollega, som bidrager til en øget arbejdsbyrde og er en psykologisk belasting for medarbejderne, hvis opgaver ikke udføres korrekt. Det kan skabe kaos og uorden i virksomheden og kan i sidste ende påvirke sammenholdet.

 

Den ultimative guide til rekruttering

den ultimative guide til rekruttering og konsekvenserne ved fejlrekruttering

Find den her

Hastværk kan være lastværk

I alle virksomheder er tid ensbetydende med penge. Men i forhold til rekruttering kan hastværk være lastværk. Det sker, når man forcerer nyansættelse for at udvise handlekraft, men som konsekvens heraf ender i en uoverskuelig situation på grund af en fejlansættelse.

Det kan derfor overvejes at anvende et rekrutteringsfirma, der kan levere en hurtig proces – men aldrig hurtigere end at virksomhedens behov imødekommes. Dette sker på et fagligt forsvarligt niveau, som kan spare virksomheden for en række unødvendige omkostninger.

 

Tegn på dårlig rekruttering

Det er ofte hurtigt tydeligt, hvis man har foretaget en fejlansættelse, men i nogle tilfælde kan det tage tid at opdage. For at sikre overensstemmelse mellem den nyansattes og virksomhedens værdier og arbejdsgange, bør du særligt være opmærksom på følgende:

  • Modstridende værdier eller kultur: Hvis medarbejderens værdier og personlighed ikke passer til virksomhedens værdier og kultur.
  • Manglende præstation: Hvis medarbejderen ikke opfylder de forventede mål og krav i vedkommendes stilling.
  • Konflikter med kolleger eller ledelse: Hvis medarbejderen har konflikter med kolleger eller ledelse, kan det indikere, at de ikke passer godt ind i arbejdsmiljøet.
  • Hyppige fravær eller forsinkelser: Hvis medarbejderen er hyppigt fraværende eller forsinket, kan det indikere manglende engagement eller motivation.
  • Mangel på interesse eller entusiasme: Hvis medarbejderen ikke viser interesse eller entusiasme for deres arbejde, kan det indikere, at de ikke er interesseret i stillingen.
  • Manglende evne til at lære eller udvikle sig: Hvis medarbejderen har svært ved at lære eller udvikle sig, kan det indikere, at de ikke har de nødvendige kompetencer eller interesse for at udføre jobbet.

 

Sådan undgår du fejlrekruttering

Der er flere måder at undgå en fejlansættelse på. Og jo flere af nedestående løsninger I bruger, når virksomheden skal finde en ny medarbejder, jo mindre risiko er der ved ansættelsen.

  1. Præcis jobbeskrivelse

Udarbejd en præcis og omfattende jobbeskrivelse i stillingsopslaget, hvor du ikke undervurderer kravene til jobbet. Beskriv både de faglige og sociale kvalifikationer og kompetencer.

  1. Grundig rekrutteringsproces

Sørg for en grundig og omfattende rekrutteringsproces. Gennemfør interviews og ansættelsestests - og tjek referencer og tidligere arbejdsoplevelser for at vurdere kandidaternes kompetencer, personlige færdigheder og pålidelighed.

  1. Passende prøvetid

Sørg for en passende prøvetid i ansættelseskontrakten, hvor virksomhed og nyansatte kan vurdere, om ansættelsen er et godt match.

  1. Advarselstegn under onboarding

Vær opmærksom på advarselstegn under onboarding-processen såsom manglende engagement, uoverensstemmelser med angivne kompetencer eller dårligt match i forhold til kultur.

  1. Overvej et rekrutteringsbureau

Rekrutteringsbureauer har erfaring med at matche medarbejdere og virksomheder og gennemføre en fagligt forsvarlig rekrutteringsproces, så fejlrekruttering undgås. Det kan derfor være en god idé at bruge dem til rekrutteringsprocessen.

 

Hvad koster en fejlansættelse?

Fejlrekruttering er en alvorlig trussel for virksomhedens økonomi og vækst. Ifølge undersøgelser fra Society for Human Resource Management og CareerBuilder kan en enkelt fejlrekruttering koste op til 150% af den ansattes årlige løn og op til lidt over en halv million ($75.000).

Disse tal viser, hvor vigtigt det er at undgå fejlrekruttering - og hvorfor det kan være en god investering at arbejde sammen med et professionelt rekrutteringsbureau, der kan hjælpe med at minimere risikoen for fejlrekruttering.

 

Har i overvejet en freelancer i stedet for en nyansættelse?

En anden måde på at undgå konsekvenserne ved en fejlrekruttering kan være at overveje, hvordan I vil have besat stilling - på kort og på længere sigt. I kan bl.a. overveje at ansætte en medarbejder i en interim stilling, mens I bruger mere tid på at finde den helt rigtige kandidat. Der er flere fordele ved en interim medarbejder - læs om dem her.

 

Brug for hjælp til rekruttering?

Hos Azets er vi specialiseret i HR og rekruttering – og vi er klar for at hjælpe jer i hele rekrutteringsprocessen. Lige fra formulering af jobannoncer og krav til faglige kvalifikationer over screening til ansættelsessamtaler i samarbejde med virksomhed og medarbejdere – vi er jeres samarbejdspartnere gennem hele processen.

Kontakt os på tlf. 70 232 232 og lad os vende, hvordan vi kan hjælpe jer med at finde den rigtige kandidat til stillingen, så fejlansættelser kan undgås.

post author

Om Azets

Azets er en international koncern, der tilbyder assistance inden for økonomi, løn, rådgivning og forretningstjenester. Med over 6.500 medarbejdere på tværs af vores kontorer, assisterer vi virksomheder og organisationer i alle brancher og størrelser med at udvikle deres virksomhed og realisere det forretningsmæssige potentiale.