Interim regnskabschef lettede arbejdsbyrde og forhindrede en fuldtidssygemelding

Azets hjalp Volvo Entreprenørmaskiner A/S med at finde en fleksibel løsning, der afhjalp arbejdsbyrden i regnskabsafdelingen og forhindrede en fuldtidssygemelding.

Azets’ CFO Services hjalp Volvo Entreprenørmaskiner A/S

”Vi værdsætter vores medarbejdere, og derfor går vi langt for at sikre, at de har det godt. Derfor er CFO Services den rette løsning for os”, siger Lærke Schmidt, CFO hos Volvo Entreprenørmaskiner A/S.

Volvo Entreprenørmaskiner A/S er den danske forhandler af Volvo Construction Equipment (Volvo CE), som producerer entreprenørmaskiner, der både produceres og sælges over hele verden. Virksomheden er kendt for deres innovation og sikkerhedsteknologi, som fokuserer på at gøre hverdagen lettere, sikrere og bedre for mennesker, der benytter deres produkter. Og det princip gælder også for Volvo Entreprenørmaskiners medarbejdere. 

Da Volvo Entreprenørmaskiner A/S i en længere periode havde aflastet en medarbejder ved at fordele opgaverne i regnskabsafdelingen, var det tid til at finde en bæredygtig løsning. Et samarbejde mellem medarbejderen, ledelsen og Azets blev til en løsning, der lettede arbejdsbyrden i regnskabsafdelingen.

”Hos Volvo Entreprenørmaskiner A/S værner vi om vores medarbejdere. Vores motto står endda skrevet på vores facade: ”Begavet arbejdskraft – Det handler om mennesker.” Vi vil gå langt for at sikre, at vores 

medarbejdere har det godt. Derfor ønskede både jeg og vores medarbejder at finde en løsning, der sikrede medarbejderens velbefindende samtidig med at opgaverne blev håndteret korrekt og udført til tiden.”

Sådan fortæller Lærke Schmidt, CFO hos Volvo Entreprenørmaskiner A/S i Danmark. Bunken med opgaver blev fortsat større i regnskabsafdelingen, og i lang tid blev medarbejderens opgaver uddelegeret. For at undgå en yderligere forværring af situationen måtte man finde en bæredygtig løsning, som både medarbejder og ledelse ville finde tilfredsstillende.

”I ledergruppen overvejede vi forskellige alternativer, men da vores fokus og tilgang først og fremmest er medarbejdertrivsel, valgte vi at finde en interim løsning. Derfor indledte jeg en dialog med vores medarbejder, hvor vi blev enige om at finde en interim løsning, som kunne tilrettelægges på en måde, hvor medarbejderen blev aflastet i det omfang, at en fuldtidssygemelding kunne undgås. Og denne løsning foretrak begge parter”, udtaler Lærke Schmidt.

Azets skræddersyr løsninger

Da beslutningen om en interim løsning var blevet taget, søgte Lærke Schmidt sig frem til sine muligheder på internettet, og iblandt resultaterne dukkede Azets op. 

”Jeg tog kontakt til mange mulige leverandører, men vi valgte Azets frem for de større revisionshuse, fordi vi oplevede, at der blev skræddersyet en interim løsning ud fra vores behov. Jeg snakkede med en konsulent, som var meget lydhør over for vores problemstilling, og jeg fik indtrykket af, at alt kunne lade sig gøre med Azets inden for visse fastsatte rammer,” fortæller Lærke Schmidt og fortsætter:

 

”I en global virksomhed som Volvo Entreprenørmaskiner A/S har vi en række forpligtelser, som vi er nødsaget til at overholde. Og samtidig vil vi selvfølgelig gerne sørge for vores medarbejders velbefindende. Med interim management kunne vi skabe en løsning, hvor vi tildeler vores nu deltidssygemeldte medarbejder projektopgaver uden deadlines, så hun selv kan administrere sin tid. Og vores nye interim regnskabschef har overtaget det daglige arbejde samt de deadlines og det pres, der følger med opgaverne. Endnu en fordel ved dette setup er, at vores medarbejder kan guide vores interim regnskabschef om nødvendigt så længe hun fortsat skånes, som det jo er tiltænkt med denne interim løsning.”

Azets’ CFO Services hjalp Volvo Entreprenørmaskiner A/S

En interim regnskabschef var det rette match

I Volvo Entreprenørmaskiner A/S har en interim løsning betydet, at arbejdsbyrden er lettet –også for de medarbejdere, der i en længere periode overtog de mange opgaver. 

Lærke Schmidt fortæller: ”Det var afgørende, at vi fik kvalificeret, erfaren og selvstændig arbejdskraft, og derfor valgte vi Azets frem for almindelig vikarservice. Vi ville gerne have en interim medarbejder, som egentlig var et niveau over den stilling, vi skulle have bemandet. Tanken var, at vi i langt mindre grad behøvede at gennemgå oplæring, og at vores nye interim regnskabschef kunne træde til med det samme for at bidrage med den arbejdskraft, vi havde manglet i noget tid. Og vi fik hurtigt bekræftet, at det var den rette beslutning.”

Hurtige resultater

Azets’ interim regnskabschef overtog hurtigt opgaverne, og resultaterne af en interim løsning viste sig hurtigt. 

”Vores nye interim regnskabschef formåede hurtigt at prioritere opgaverne, så de kunne løses hensigtsmæssigt i forhold til deadlines og de tilgængelige ressourcer. Inden for 2-3 uger  havde hun bidraget med færdiggjort rapport for månedsregnskabet samt klargøring af materialet til revision. Opgaver, som vi ville være udfordrede med på grund af den foregående periodes pressede ressourcer, nåede at blive færdige. Azets’ interim regnskabschef er med til at sikre vores præstation, og har også mulighed for at bidrage med faglig læring til vores team grundet interim regnskabschefens ekstra højere faglige niveau.”

Lærke Schmidt,
CFO hos Volvo Entreprenørmaskiner A/S

Fakta om Volvo Entreprenørmaskiner A/S

Volvo Entreprenørmaskiner A/S er den danske forhandler af Volvo Construction Equipment (Volvo CE), som er førende international producent af entreprenør materiel med 180 års erfaring inden for entreprenørarbejde og innovation. Volvo Entreprenørmaskiner A/S har ansvar for betjening af det danske og grønlandske marked.

  • Virksomheden blev etableret i Danmark i 1998, men fik først navnet Volvo Entreprenørmaskiner A/S i 2003
  • Volvo Entreprenørmaskiner A/S A/S omsætter for mere end 500 millioner DKK årligt
  • Volvo Entreprenørmaskiner består af mere end 100 medarbejdere i Danmark

  

 

Har du lignende udfordringer?

Læs mere om Interim CFO her

Services fra Azets

  • Interim CFO

Udfordring

  • Medarbejder havde behov for aflastning af arbejdsbyrde
  • Behov for en fleksibel løsning
  • Sikre, at opgaver laver og deadlines overholdes

Løsning

  • Interim regnskabschef i 3 måneder med mulighed for forlængelse

Resultat

  • Fleksibel løsning tilpasset behovet
  • Opgaverne blev løst effektivt – korrekt og til tiden
  • Medarbejder blev aflastet og behøvede derfor ikke fuldtidssygemelding

 

 

Har du brug for mere information?

Udfyld formularen og så kontakter vi dig hurtigst muligt.

Du er også velkommen til at ringe på 70 232 232 eller skrive til os på dialog-dk@azets.com

Ja, vær venlig at håndtere min anmodning. Jeg accepterer, at Azets modtager og gemmer mine kontaktoplysninger i overensstemmelse med Privacy Statement

Ja tak, jeg vil gerne tilmeldes nyhedsbrevet fra Azets. Jeg kan til enhver tid afmelde mig igen.